Vad är demokratin bra för?

Okej, vet att jag sa att jag skulle skriva igår med tanke på min "I'm bloggin this"-tröja men jag däckade av totalt när jag kom hem. 3 timmars sömn var visst inte tillräckligt. Men nu är jag förbannad så då vet vi ju alla att då måste jag helt enkelt skriva här.

Har funderat väldigt mycket sen gårdagens seminarie, eller jag efter hela den här veckan egentligen. Efter ha löst Göran Hägglunds text och analyserat den samt i jakten efter en egen text att läsa. Satt mycket och sökte bland diverse debattartiklard av både höger- och vänstervridna skribenter, främst politiker.
Och det gör mig nästan utmattad.
Demokrati är ett starkt laddat begrepp i landet men just nu börjar jag fundera på om de flesta faktiskt vet vad ordet innebär eller om det bara slängs ut i diverse sammanhang för att tala för sin sak. Och just nu står jag för ren anarki för demokratin fungerar inte. Det är bara att kolla på omröstningen om Lissabon-fördraget. Vad är det, tredje gången nu som de har en folkomröstning om det? Och det kallar vi här i världen för demokrati? Folket får rösta men ogillas av regeringen så de får vackert hålla på och rösta tills de röstar rätt. Här i Sverige får vi inte ens en chans till en folkomröstning. Och Lissabon-fördraget? Ja det får jag väl säga är ett så odemokratiskt fördrag helt och hållet.

Världen lever på egoism. Det pratas om det bästa för folket och för människor i allmänhet. Men alla går ändå utifrån vad som är bäst för dem själva. Allt handlar om att vad jag har i plånboken och att jag ska må bra. bland tvivlar jag på att människor ens tänker på sina nära och kära i detta sammanhanget. Politiker, ja de vill bara bli valda och sen styra utifrån vad de tycker är bäst utan en tanke på vad som sagts i valkampanj eller vad folk faktiskt vill. Allt de gör är att smutskasta motståndarna med hjälp av förvriden statistik och fakta. Detta gäller både högern och vänstern.

Jag känner mig bara så hjälplös och vet inte vart jag ska göra av mig själv. Jag skojar ibland om att flytta till Kuba men politiker är lika ruttna vart man än vrider och vänder sig. Människor är lika ruttna vart man än går.
Och jag blir bara trött..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0