En riktigt sjuk värld

Gårdagen var verkligen en av de löjligaste dagar jag har varit med om. jag måste erkänna att jag började följa omröstningen av FRA-lagen relativt sen. Bea och nyheter går inte alltid bra ihop, när jag skrev B-uppsats för ett par veckor sedan så kunde man ha sprängt regeringen och jag hade inte vetat någonting. Jag är iaf helt klart en av de många som tycker FRA är ett av de mest idiotiska förslag den här patetiska högerregeringen har kommit fram till. Lilla Sverige ska bli en övervakningsstat. Jag är stolt över att så många faktiskt protesterade utanför riksdagen, hade jag själv bott i stan hade jag vackert traskat dit jag också. Det är allt för sällan som folk protesterar så offentligt mot sin regering, oftast går folk och smågnäller utan att säga något när det verkligen gäller. Självklart kan man inte förvänta sig att högern faktiskt ska lyssna på sina väljare, som de tydligen inte gjorde heller. När det är så många som ropar så högt så tycker jag det är en förolämpning mot det svenska folket att dra till med några patetiska förändringar som ser fina ut utåt men som när man tittare närmare är nästan totalt meningslösa. Ja, visst. En fin liten nämnd som ska ha koll på det hela och en nämndeman som ska vara med och titta på när tillstånd ska införskaffas för att bevaka en specifik person. Men vem ska övervaka sen? Vem ska ha koll på att att människors uppgifter hanteras rätt när bevakning väl sker? Så länge vi har en sådan här övervakningslag så finns det inte en chans att regeringen kan garantera 100% intigritet för individen. Och jag kan tillägga att den personliga intigriteten är en stor del av vad som skapar en demokrati. Fast det är ju väldigt typiskt högern överhuvudtaget, så lite makt som möjligt till folket. Jag kan inte säga att jag tycker sossarna sköter det här landet galant, men jag kan lugnt säga att sen när alliansen tog över så har det här landet bara gått utför. Sen tycker jag det är ett lite intressant tillägg att högerblocket inte hade en majoritet när moderaterna valdes så därför borde Persson blivit tillfrågad om ministerskap och dylikt. Istället satt Reinfeldt direkt på tronen utan några som helst problem, jag anser därför att vi har en regering som lätt skulle kunna ogiltigförklaras.
Sen måste jag nämna nu när jag kolla lite på debattprogram på 1an nu innan, Maud Olofsson satt i soffan och blev intervjuad. Vid frågan om att det var så många som protestera så svarar hon " ja men de är väl fint att det är så många som intresserar sig för politik" och vid frågan varför de inte lyssna "Det gjorde vi, de fick följa en debatt om att göra ändringar och vi har förbättrat lagen nu" Nu är inte detta några exakta citat men det ger en bild av vad hon sa. Och jag orkar knappt kommentera det hela. Sen måste jag säga att den stora frånvaron av riksdagsledamöter är upprörande, de är valda av folket då kan de inte bara sitta hemma och glo vid viktiga beslut. Speciellt Birgitta Ohlsson (fp) som var närvarande men valde att lägga ner sin röst även fast hon säger att ett sådant beslut går emot hennes grundvärderingar. Fegt! Att sedan Reinfeldt flydde landet för att titta på fotboll vid en sådan viktig omröstning idiotförklarar honom och han sjunker om inte ännu lägre i mina ögon. Sedan kan man ju börja diskutera hur han lyckades ta sig till Österrike så fort och vem/vilka som fick betala för den resan....
Ytterligare en sak är hur lite mediebevakning det hela fick, fotbollen har fått lika mycket om inte mer i vissa fall. Det är ju helt otroligt. Vad är fotboll i jämförelse med ett lagförslag i vårt egna land som går emot Europeiska riktlinjer och mänskliga rättigheter?
Jag kan lugnt säga, igår kväll var jag inte ett dugg stolt över att vara svensk. Nu är det inte ofta jag är det men igår skämdes jag verkligen.

Nu borde jag äta frukost och fortsätta plugga då diverse skoluppgifter ska vara inne idag. Eller kanske igår enligt andra uppgifter men det spelar ingen roll. Ikväll bär det av till Kungshamn och en timmas resa lär bli ungefär fyra. Men det är smällar man får ta.
Ha det gott! Och good luck Sverige...

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag kan inte påstå att jag är insatt i det hela, men fyfan ändå. att vara i london i 4dgr har gjort mig övervakningsparanoid. varenda tidning matar engelsmännen med talibannyheter och överallt står det att området är "cctv" bevakat. det kändes väldigt 1984 över det. det värsta var att det på bussen satt en skylt med "trust your senses. if you see something or hear something blablabla.. tell the staff" ska det bli som när judar skvallrade på varandra för nazisterna? iallafall, så känns det som att övervakning bara är till för att skrämma oss till ännu mer rädsla. göran persson var ju jämt på tv, jag har knappt sett reinfelft en enda gång sen han blev vald. jag vill gärna veta vad regeringen, som vi så dumt har valt sysslar med. nej nu blev jag arg. :p /elina

2008-06-21 @ 22:02:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0