Livstid för misshandel?

Är det rimligt? I det här landet har vi löjligt låga straffskalor egentligen, speciellt gällande mord, våldtäkt och uttnyttjande av barn. Jag säger inte att vi ska ha dödsstraff, det är bara idotiskt. Men vi ger ändå låga straff.
Men nu är det en kvinna som studerade till sjuksköterska och misshandlade en sverigedemokrat. Av vad jag vet så har hon blivit dömd och vågar inte säga om hon har avtjänat det ännu eller inte. Men när hon har gjort det så ska det vara klart. Men nej, nu har universetetet hon läst på velat undersöka angående om hon lämpligen ska få gå kvar. Igår kom beslutet, nej det ska hon inte få göra. Och hon ska inte få läsa på högskolan någonsin. "Banned for life" så att säga. Det är absurt! Har man avtjänat sitt straff så ska det vara bra så.
Vilken framtid kommer hon få med misshandel i bagaget och noll chanser till vidareutbildning i det samhället vi lever i idag? Och jag lovar att jag är inte på hennes sida just för att det var en sverigedemokrat som hon misshandlade. För det är lika fel som att misshandla vilken människa som helst.
Sen kan jag förstå att det ändå skapar en diskussion om någon som är dömd för misshandel bör studera till sjuksköterska men jag är ändå tveksam. Har man sonat sitt brott så har man. Det enda situation där detta sker, brott mot barn, kan jag förstå att det känns svårt att låta en sådan person jobba som t ex förskolelärare.
Men skulle vi döma alla på detta sättet så skulle det snart inte finnas ett Sverige att tala om, det skulle bli massinvandring för alla jobb förutom till korvkioskarna...

Ja nu har jag kört mitt debattämne för den här veckan :P

Lite senare ska det tränas på gymmet och ikväll drar jag och trollet till Mölndal för en snabbvisit då han har en däckutbildning i Mölndal imorgon. Får jag passa på att plugga lite. Som nog behövs för koncentrationsnivån var på noll för mig igår så jag förstod inte mycket av vad som sades på förläsningarna.

Dagens visdom (smygreklam): Vichy Normaderm produkterna är det bästa jag har varit med om.

Dagens låt: Not Fair - Lily Allen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0